sobota, 26 marca 2016

Koreański rock and roll

K-pop jest wszystkim doskonale znany, podobnie jak k-hip hop, czy k-rap. Przemysł muzyczny w  Korei rozwija się na naprawdę wielką skalę, ale trudno znaleźć obecnie koreańskie zespoły grające trochę mocniejsze brzmienie, które byłyby powszechnie znane i popularne pośród większej grupy odbiorców. Podczas mojej podróży po internecie, znalazłam kilka wykonawców k-rocka i k-metalu, więc zapraszam na zapoznanie się z nimi i z historią koreańskiej odmiany tej muzyki :)


Koreański rock rozwinął się w latach 50. ubiegłego wieku, a za prekursora uważa się zespół Shin JungHyeona. Jak można się spodziewać. trochę urozmaicił ten gatunek muzyczny dodając do niego trochę koreańskiej duszy, aby w końcu w 1962 założyć zespół Add4.
Co ciekawe, początkowo grywali głównie w klubach dla amerykańskich żołnierzy, którzy w tym czasie stacjonowali w Korei (przypomnę,że były to czasy tuż po drugiej wojnie światowej i w trakcie wojny koreańskiej).
Nie cieszyli się jednak długą sławą- w latach 70 muzyka ta została zabroniona przez ówczesny rząd, więc aspirujący wykonawcy, nie chcąc sprawiać sobie problemów trochę "unormalizowali" swój styl, tworząc w ten sposób muzykę taneczną i popularną. W latach 80 społeczeństwo koreańskie słuchało głównie gatunków, które w żaden sposób nie łączyły się z rockiem.
Mimo wszystko, scena muzyczna nie zapomniała całkiem o cięższych brzmieniach, bo popularność zdobywały także heavy metalowe zespoły, wzorujące się na zachodniej muzyce tego typu- do "Wielkiego Trio" należą Sinawe, Baekdoosan, Boohwal. Jak wspomniałam, zespoły wzorowały się na Ameryce, więc często tworzyły piosenki po angielsku, a członkowie stylizowali się na członków znanych, zachodnich wykonawców.


Kiedy w latach 90. rząd ponownie zezwolił na przedstawianie w mediach muzyki rockowej, młodzież wręcz oszalała ze szczęścia. Zespoły grające ten typ muzyki wyrastały jak grzyby po deszczu, a jednymi z pierwszych byli Crying Nut i No Brain, które wprowadziły do swojej muzyki wiele innych gatunków, tworząc nurt znany dzisiaj pod nazwą Chosun Punk.
Wraz z pojawieniem się internetu i początku globalizacji, w koreańskim show biznesie pojawiło się dużo nowych gatunków, które mieszały się ze sobą sprawiając, że  w latach 90. powstały zespoły punkowe, jak np. Rux czy The Geeks. Kolejno na muzykę wpłynął nurt Ska-punk, tworząc m.in zespoły takie jak Lazybone czy Beach Valley.


Istnieje naprawdę wiele koreańskich rockowych zespołów, jednak nie są one tak chętnie promowane za granicą- sprzedają mniej albumów, raczej nie zobaczymy ich też w telewizji, poza tym, nie ma na nie takiego parcia, jak na idealnych piosenkarzy kpopu, dlatego w większości są zespołami undergroundowymi, grającymi niewielkie koncerty dla kameralnej publiczności. Mimo tego, w Korei organizowane są nawet festiwale poświęcone w całości mocniejszym gatunkom muzycznym i promujące młodych, rockowych wykonawców.

Mam nadzieję, że post Wam się podobał i że pośród tych wykonawców znajdziecie coś dla siebie ;)
Proszę o komentarze!

4 komentarze:

  1. Prawdę mówiąc, nie wiedziałam, że istnieje coś takiego jak koreański METAL, czy jakiekolwiek mocniejsze brzmienie xD. Jedyne k-rockowe zespoły jakie słuchałam grały i tak bez mała jak pop, wiec przestałam szukać. Chętnie spróbuję znowu, skoro wiem, że jest k-punk (łaaaaaa 😍)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się nie spodziewałam... jakoś te gatunki muzyki nie pasują mi do mentalności Koreańczyków (nie obrażając tu nikogo, oczywiście) XD Trafiłam na k-rock przypadkowo i muszę przyznać, że pozytywnie się zaskoczyłam! :)
      Dziękuję za komentarz!

      Usuń
  2. Koreański metal-jestem zaskoczona. K-rock trudno szukać na salonach , parę zespołów które wymieniłaś znam(No Brain, Galaxy Express). Captain dobrze brzmi. Od siebie dorzucę Vanilla Unity(chyba zakończyli karierę) i Trax, któremu obecnie bliżej do k-popu(a szkoda). Baekdoosan jaki wokal. Świetny pomysł na post. dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podoba :) Tak, mnie też zdziwiło to, że jest coś takiego jak koreański metal... mimo wszystko, jestem pozytywnie zaskoczona i postaram się poszukać jakichś innych "mocniejszych" koreańskich zespołów.
      Dziękuje za komentarz :)

      Usuń